Äntligen min tur....

 image36-  Villket ställe! Jag tror man kan bli tokig som arbetssökande. Helt allvarligt! Jag kom dit idag vid tio för att skriva in mig som arbetssökande igen efter sommarjobbet. Där möts jag en enorm kö av människor. De står utanför dörren till och med! Jaha,är det kö här? tänker jag högt. Nån vitsig person svarar: Nä, vi bara står här för att det är så kul! Ja, ja... det är väl bara att vänta då... Efter fem-tio mnuter tänker jag: -Äh, vad fan, jag går och uträttar lite ärenden, lite snabbt först, så kanske det har mattats av sedan. Kommer tillbaka en halvtimme senare.... Kön är oförändrad! Det var visserligen lite nya ansikten i kön - alltid nåt! ;-) Jaha, då var det bara att stå där då.... och trampa. Efter en halvtimmes stående väntan är det min tur att få prata med en förmedlare. Kanon tänker jag då! Nu kan jag snart dra vidare på stan och leta jackor till kidsen! Men icke - det enda jag fick för att jag köat, var en nummerlapp!!! Eehh.....jaha?! Vad nu då? Jo, varsågod och vänta på en handläggare som ska skriva in dig. Okej, hur länge då? -Tja, det kan nog vara ett par timmars väntetid!! VA???!!! -Ja, det är ju lunch snart och så.... Ja, jag väntar väl då. Är man arbetslös förväntas man ju inte ha något annat liv än till att tillbringa tiden hos AF tydligen. Att man sedan inte får ha barnen på dagis/fritids längre än till 14 när man är arbetslös är det visst ingen som tänker på. Eller att man lagt i parkeringspengar till 12:23, och då tog jag ändå i med tid trodde jag, eftersom jag kom vid tiotiden. Tänkte ju att jag skulle hinna göra det andra också på den tiden. Kl. 10:54 blev min nummerlapp utskriven, klockan 12:09 var det äntligen mitt nummer som ropades upp! Jag fick sitta ner och kvinnan knappade in lite uppgifter och frågade om det var så det var. KLART!! Klockan 12:16 satt jag i bilen igen. Så när man väl kom fram gick det ju superfort!! VAD ÄR DET DÅ SOM TAR SÅDAN TID???? Eller är det bara jag som avklarar mina besök så fort? Vad gör alla andra i så fall? Varför tar det så lång tid för dom och inte för mig?

Och så ska jag gå igenom allt det här igen efter 26 oktober, troligtvis! Jag bävar redan!! Fast då ska jag minsann åka ner när de öppnar och hänga på låset! Jag ska vara FÖRST!! :-)

Hej hopp! Nu är det utfodringsdags....
Ja, lunchen hann jag inte med riktigt heller idag. Eftersom jag var tvungen att hämta kidsen nästan direkt när jag kom hem. Nu få det bli makaroner och köttbullar! Jag har glömt att handla hem något bättre! Vi åt ju köttbullar igår med, fast med potatis och sås då.

Vill du skriva nåt? -Varsågod!
Skrivet av: m

hahaha... det är som vanligt på AF då :) Jag är alltid där när det öppnar för jag vet hur det ser ut. Vänta tills de säger att du måste göra dig av med hindren som gör att du inte kan pendla eller flytta.
Hoppas du får träffa Dan han är kanon.
Kram

2007-09-03 @ 20:39:31
Skrivet av: Kusin Vitamin

Inte hade vi i Upplands Väsby så mycket folk på Af... Det gick smidigt för oss som jobbade, som max var det 11 st i kö. Max kötid brukar ligga runt en timme, och då får man kölapp med en gång man kliver in. Tips! Besök förmedlingen på eftermiddagen, helt ok. Oftast mycket mindre folk, nästan helt tomt. Det ska finnas möjlighet att dirigera om barnomsorgen för möten/intervjuer etc. Gör det även för besök för inskrivning etc för att undvika köer. Vi är dessutom så smarta så att första måndagen i ny månad toppar vi Direktservice med fler handläggare än vanligt.
Varje besök ska inte ta allt för lång tid, men av ngn konstig anledning brukar det alltid komma in folk som har komplicerade och krångliga ärenden (och inte alls akuta) måndag morgon.... tänk om de kunde ta sovmorgon.

2007-09-04 @ 18:37:47
Skrivet av: m

men det här med att stå i kö för att få en kölapp har jag funderat på och vet ingent annat ställe man gör så på??
Är inte själva vitsen med kölapp att man ska ta den och sedan sätta sig? Nu är det ju två köer in till AF i Gävle. Tydligen fungerar sakerna bättre i S-viken.

2007-09-06 @ 10:08:50
Skrivet av: Mig själv

Det är ett väldigt konstigt system. Jag önskar jag visste varför de har så.

2007-09-06 @ 22:15:09
Skrivet av: Anonym

för att kunna ha fler anställda ;)

2007-09-06 @ 22:58:56
Skrivet av: Kusin Vitamin

Ja, köa till kölapp det verkar konstigt... Vi har minglare som frågar vad köare har för ärenden, mkt kan man lösa på golvet eller vid datorerna utan att folk behöver köa.

2007-09-07 @ 21:08:27

Skriv något trevligt här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Egen e-postadress:

Egen hemsida eller blogg:

Det här vill jag ha sagt:

Trackback
RSS 2.0