Myter

    Läser lite på nätet, för att fördriva lite tid. Hittade lite kul om sådant jag själv fick höra som barn och som jag faktsikt för vidare till mina egna barn. Och jag ljuger alltså för mina barn upptäckte jag! ;-)


  • Lögnen: Läs inte inte i mökret och sitt inte för nära TV:n, du förstör ögonen!
  • Sanningen: Det finns ingen forskning som stöder detta påstående. Däremot kan man bli trött i ögonen av att läsa i mörker samt titta på TV för nära, men det är inget som är farligt!

  • Lögnen: Ta på dig jacka och mössa så du inte blir förkyld!
  • Sanningen: Det finns ett visst samband mellan kallt väder och förkylning, men det är inte så enkelt att man blir sjuk bara för att man går ut utan jacka. Vanligaste orsaken till förkylningar är ju virus och dessa sprids bäst inomhus! 

  • Lögnen: Ät inte snö - du får mask i magen!
  • Sanningen: Mask överlever inte i snö, så mask kan man inte få, däremot kan man bli sjuk av de bakterier som finns i snön!


  • Dessa saker säger man ju till sina barn stup i kvarten och så sa min mamma till mig! Och våra barn kommer säkert att säga samma till sina barn en gång i framtiden! :-)

Vill du skriva nåt? -Varsågod!
Skrivet av: Madeleine

Hahaha... ja du det där läste jag för många år sedan.

2008-02-25 @ 12:13:43

Skriv något trevligt här:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Egen e-postadress:

Egen hemsida eller blogg:

Det här vill jag ha sagt:

Trackback
RSS 2.0